Matkalle on mukava lähteä, kun matkajärjestelyt ovat kunnossa ja matkalla on tieto miten toimia eri tilanteissa.
Olemme koonneet tälle sivulle tärkeimpiä yleisiä asioita, joita matkalla tarvitaan. Voit palata sivulle matkasi aikana. Voit myös ladata ja tallentaa koko infopaketin PDF-tiedostona vaikkapa kännykkääsi tai tulostaa sen paperille.
Huomioithan, että infopakettiin on koottu tiedot yleisimpiä varauksia ja tilanteita varten. Lentoyhtiö-, kohdemaa, matkakohde ja -hotellikohtaisia poikkeuksia on runsaasti.
Lisätietoja saat asiakaspalvelustamme.
TIETOA JA OHJEITA MATKAANNE VARTEN.. 2
VARAUSNUMEROT JA -TUNNUKSET. 2
MATKAPÖRSSIN LENTO+HOTELLI 2
LÄHTÖSELVITYS. 2
PELKÄT LENNOT. 3
PASSI JA VIISUMI 3
LENTOKENTTÄKULJETUS KOHTEESSA.. 3
OPASPALVELUT. 3
HOTELLI- JA KULJETUSVOUCHERIT. 3
MATKATAVARAT. 4
ISTUMAPAIKKOJEN VARAAMINEN.. 4
ATERIAT LENNOILLA.. 4
VAARALLISET AINEET. 4
PÄIVYSTYS / OPAS. 4
PALVELU MATKAKOHTEESSA JA HOTELLISSA.. 5
RETKET. 5
VIIME HETKEN PERUUTUKSET. 5
LÄÄKÄRIPALVELUT. 5
HOTELLIKANSIO.. 5
JUOMAVESI KOHTEESSA.. 5
ATERIAT HOTELLISSA.. 5
KARTTA.. 6
AIKAERO.. 6
AUTONVUOKRAUS. 6
TÄRKEÄÄ TIETOA KOTIMATKASTA.. 6
TIETOA JA OHJEITA MATKAANNE VARTEN
Onnittelut! Olette varanneet matkanne Matkapörssin kautta. Tässä on teille tärkeää tietoa matkastanne. Lukekaa tämä läpi ja tulostakaa mukaan matkallenne!
Huomioithan, että infopakettiin on koottu tiedot yleisimpiä varauksia ja tilanteita varten. Lentoyhtiö-, kohdemaa-, matkakohde ja -hotellikohtaisia poikkeuksia on runsaasti.
Viranomaiset kehottavat kaikkia matkailijoita tekemään ennen matkaa matkustusilmoituksen (https://um.fi/matkustusilmoitus). Matkustusilmoituksen avulla ministeriö ja edustusto saavat tietoa maassa olevien kansalaisten määrästä ja voivat tiedottaa poikkeustilanteista.
VARAUSNUMEROT JA -TUNNUKSET
Varauksen yhteydessä saattaa näkyä useita varaustunnuksia ja varausnumeroita. Tämä johtuu siitä, että matkavarauksen tietoja on tallennettu esimerkiksi Matkapörssin, lentoyhtiön ja hotellin varausjärjestelmiin ja jokaisessa järjestelmässä on oma tunnuksensa.
Asioidessa Matkapörssin kanssa riittää kuitenkin
Matkapörssin varaustunnus, joka koostuu kuudesta kirjaimesta tai numerosta esimerkiksi HKV3TH. HUOM: varraustunnuksessa ei ole numeroa 0 vaan se on aina kirjain O. Varaustunnus näkyy varauksen loppuvaiheessa ja löytyy myöhemmin varauksen yhteydessä lähetetystä sähköpostiviestistä.
Asioidessa lentoyhtiön nettisivuilla esimerkiksi istumapaikkavarausta varten, tarvitaan
Lentoyhtiön varaustunnus, joka on kuusi merkkiä, kirjaimia ja/tai numeroita (esim A1B2C3). Se löytyy lentolipusta kohdasta LENTOYHTIÖN VARAUSTUNNUS tai Vahvistusnumero (riippuu lipun muodosta).
Lentojen varausjärjestelmän tunnus on myös kuusi merkkiä, kirjaimia ja/tai numeroita. Sähköpostissa, jolla lippu lähetettiin, on linkki Viewtrip-sivustolle, jossa lentovarausta voi katsella. Siellä tämä tunnus näkyy kohdassa Varauskoodisi.
Hotellin varaustunnus voi alkaa kirjaimilla SH-kirjaimilla esim SH123456 tai matkapaketeissa kirjaimilla TF esim. TF1234567. Lentokenttäkuljetus on yleensä muotoa ST123456. Tämä näkyy hotelli- ja kuljetusvoucherissa, mutta yleensä sitä ei tarvita missään matkan aikana.
MATKAPÖRSSIN LENTO+HOTELLI
Matkapörssin matkat ovat omatoimisia pakettimatkoja, joita koskevat Yleiset matkapakettiehdot sekä Matkapörssin matkaehdot luettavissa osoitteessa www.matkaporssi.fi/matkatoimisto/matkaehdot . Matkapörssin matkoista on annettu Kuluttajavirastolle Suomen matkapakettilain mukainen vakuus. Vastuullinen matkanjärjestäjä on Matkapörssi / Lakeuden Matkat Oy.
Tarkista, että varausvahvistuksen/matkalipun tiedot ovat oikein. Mahdollisista virheistä tulee ilmoittaa välittömästi Matkapörssin asiakaspalveluun.
LÄHTÖSELVITYS
Lähtöselvitys lennolle on tehtävä poikkeuksetta kaikille lentoyhtiöille ja siitä vastaa matkustaja. Lähtöselvitys avataan kotimaan lentokentillä yleensä kaksi tuntia ennen koneen lähtöä. Suosittelemme lähtöselvityksen tekemistä viimeistään 1,5 tuntia ennen koneen lähtöä. Ulkomailla, etenkin suurilla kentillä suositus on saapua kentälle hyvissä ajoin 2-3 tuntia ennen koneen lähtöä, ettei lähtöselvitys- tai turvatarkastusruuhkat viivytä lähtöänne. HUOM: Useat lentoyhtiöt (esm. Ryanair, Wizzair jne.) perivät lisämaksun kentällä tehtävästä lähtöselvityksestä, joten matkustajan tulee ajoissa selvittää kyseisen lentoyhtiön lähtöselvitysrutiinit lähtökentällä välttääkseen lisämaksut.
Lähtöselvitys tehdään useimmiten lentoyhtiön verkkosivuilla, kentällä olevilla automaateille ja joissakin tapauksissa lähtöselvitystiskillä lennoista ja kentästä riippuen.
Useimmilla lentoyhtiöillä lähtöselvityksen voi tehdä etukäteen myös netissä, lentoyhtiön kotisivuilla lentoyhtiön omalla varaustunnuksella ja tulostaa tarkastuskortti (Boarding Pass) joko paperille tai lähettää sen matkapuhelimeen tai sähköpostiin kentällä esitettäväksi. Varmistakaa virran riittävyys mobiililaitteissanne lentokentällä.
Kaikki lentolipussa mainitut ajat ovat paikallisia aikoja.
Suomen kenttien palveluista tarkemmin Finavian kotisivuilta www.finavia.fi
PELKÄT LENNOT
Jos varasitte pelkät lennot, Lento+Hotelli järjestelyjen ehdot eivät koske teitä.
PASSI JA VIISUMI
Tarkistakaa myös, että passissa ja matkalipussa olevat nimet täsmäävät. Etunimenä voi käyttää mitä tahansa henkilötunnisteessa olevaa virallista nimeä.
Yleisten matkapakettiehtojen mukaan matkustajan on itse huolehdittava matkalla tarvittavista matka-asiakirjoista, kuten viisumi ja mahdollinen kauttakulkuviisumi kansalaisuudesta ja kohdemaasta riippuen.
Matkapörssi ei vastaa mahdollisista seurauksista, mikäli asiakkaalla ei ole voimassa olevaa passia tai kohdemaahan tai kauttakulkuun tarvittavaa viisumia.
Jos ette matkusta Suomen passilla, selvittäkää mahdollinen viisumitarve hyvissä ajoin ennen matkaa.
*Varmistakaa viisumin saanti ENNEN kuin ostatte lentolipun.
Etenkin ulkomaalaisille hankittavan Schengen -viisumin hankkimisessa saattaa kulua aikaa. Lisää Suomeen matkustavien ulkomaalaisten viisumitarpeesta: http://www.um.fi/viisumi-suomeen .
Muutamat Euroopan ulkopuoliset maat (mm. Indonesia) edellyttävät passilta minimivoimassaoloa-aikaa maahan saavuttaessa.
Henkilötunnisteeksi kelpaa Schengen -alueella voimassa oleva EU-henkilökortti tai passi, jonka on oltava voimassa vielä palatessanne Suomeen. Schengen -alueen ulkopuolella vain passi. Lapset tarvitsevat oman passin.
LENTOKENTTÄKULJETUS KOHTEESSA
Mikäli olette varanneet erikseen lentokenttäkuljetukset kohteessa, kuljetusvoucherissanne on ohjeet, miten löydätte kuljetusyhtiön edustajan lentokentän tuloaulasta. Vastaavasti kenttäkuljetuksen paluuvoucher osuudessa on ohje, miten voitte varmistaa paluukuljetuksenne noutoajan hotellista.
OPASPALVELUT
Omatoimimatkoillamme ei ole opaspalveluita.
HOTELLI- JA KULJETUSVOUCHERIT
Hotellivoucher. Tulostakaa mukaan ja antakaa hotellivoucher hotellin vastaanottovirkailijalle, kun kirjaudutte hotellille sisään. Jos hotellitiedoissa/voucherissa pyydetään ilmoittamaan myöhäinen saapuminen, voitte tehdä sen joko soittamalla hotelliin tai olemalla yhteydessä Matkapörssin asiakaspalveluun.
Mikäli kohtaatte varauksen kanssa ongelmia esimerkiksi sisäänkirjautuessa, olkaa aina yhteydessä
a.) ensisijaisesti voucherissa mainittuihin puhelinnumeroihin/päivystysnumeroihin (Voucherissa maininta hätänumero, päivystysnumero, 24hr tai vast.)
b.) Matkapörssin asiakaspalveluun: toimistoaikana puhelimitse +358207497380 tai milloin vain sähköpostitse asiakaspalvelu@matkaporssi.fi
Kuljetusvoucher. Tulostakaa mukaanne ja antakaa menokuljetusvoucher lentokentällä kuljettajallenne. Säästäkää paluukuljetuksen voucher paluumatkaa varten.
Mikäli teillä on vaikeuksia löytää kuljetusta, olkaa aina yhteydessä voucherissa mainittuihin puhelinnumeroihin/päivystysnumeroihin (Voucherista riippuen maininta hätänumero, päivystynumero, 24hr tai vast.). Päivystysnumeroista saa aina avun ongelmatilanteissa. Matkapörssi ei hyvitä asiakkaan tilaamia takseja.
MATKATAVARAT
Lentolipussa on merkitty lentolipun hintaan sisältyvä, ruumaan menevä matkatavara merkinnöillä, joista tarkemmin: https://matkaporssi.fi/matkatavarat/
Mikäli matkatavara ei sisälly lentolipun hintaan, sen voi ostaa lisäpalveluna varauksen yhteydessä tai jälkikäteen kauttamme tai vaihtoehtoisesti lentoyhtiön kotisivun kautta lentoyhtiön omaa varaustunnusta käyttäen.
Lisä- ja erikoismatkatavarasta (urheiluvälineet, soittimet jne) tarkemmin tietoa lentoyhtiön kotisivuilta.
Matkustamoon voi jokainen matkustaja ottaa yleensä yhden käsimatkatavaran max. 8-10kg/matkustaja lentoyhtiöstä riippuen ja sen on mahduttava edessä olevan istuimen alle. Käsimatkatavarasäännökset ovat viime aikoina muuttuneet paljon, joten tarkistathan mitat ja painot lentoyhtiön sivuilta.
Lapsen ja sylilapsen matkatavarat:
Alle 2-vuotiaat lapset, joille ei ole ostettu omaa istuinta (sylilapset), saavat ottaa mukaan käsimatkatavarana hoitokassin. Alle 12-vuotiaat voivat maksutta kuljettaa lastenrattaat normaalin kirjattavan matkatavaran lisäksi. Sylilapsille ei voi ottaa matkatavaroita ruumaan.
Kadonneet matkatavarat:
Jos matkatavaranne ei saavu määränpäähän tai se on vahingoittunut kuljetuksen aikana, tehkää välittömästi ilmoitus jo lentokentän tulopalvelussa tai suoraan lentoyhtiön edustajalle kentällä vahingon todentamiseksi tuoreeltaan. Tulopalvelu löytyy yleensä matkatavaroiden luovutusalueelta tai tuloaulasta nimellä Arrival Service.
ISTUMAPAIKKOJEN VARAAMINEN
Jos haluaa varmistaa isomman jalkatilan tai tietyt paikat koneesta (esimerkiksi koko seurueelle vierekkäiset). Istumapaikan voi yleensä ostaa lentoyhtiön omien kotisivujen kautta lentoyhtiön omalla varaustunnuksella. Kun lentoyhtiö avaa lennon nettilähtöselvitykseen 36-24 tuntia ennen lähtöä, voi paikat valita yleensä kustannuksitta.
ATERIAT LENNOILLA
Useimmilla lennoilla myydään pieniä aterioita, välipalaa ja juomia koneessa. Mannertenvälisillä lennoilla ateria yleensä sisältyy lennon hintaan ja myös rajoitettu valikoima erikoisaterioita on saatavilla. Erikoisaterian voitte lisätä jo varauksenne yhteydessä varaukselle.
NETTIYHTEYS LENNOLLA
Lennonaikaisen nettiyhteyden voi yleensä ostaa lennon aikana. osalle lennoista.
VAARALLISET AINEET
Vaarallisiksi luokiteltujen aineiden kuljettaminen lentokoneessa on tiukasti säädeltyä. Tarkista kyseisen lentoyhtiön kotisivuilta tai asiakaspalvelusta tarkemmat säädökset mitä voit ottaa mukaasi koneeseen tai matkatavaroittesi mukaan ruumaan. Hyvänä apuna toimii myös sivusto www.mitamukaanlennolle.fi.
PÄIVYSTYS / OPAS
Matkapörssillä ei ole matkaopasta kohteissa. Vastaamme mielellään kaikkiin kysymyksiinne jo ennen matkan alkua.
Jos koette matkallanne jotakin epäkohtia tai ongelmia, otattehan meihin välittömästi yhteyttä, jotta voimme auttaa teitä jo matkan aikana. Vastamme puheluihin toimistomme aukioloaikoina, mutta sähköpostia voi lähettää milloin vain osoitteeseen asiakaspalvelu@matkaporssi.fi. Sähköpostiin vastaamme mahdollisimman pian.
PALVELU MATKAKOHTEESSA JA HOTELLISSA
Jos kohtaatte hotellihuoneessa tai hotellin palveluissa ongelmia, ottakaa ensisijaisesti yhteys hotellin vastaanottoon, jossa autetaan yleensä saman tien asian korjaamiseksi. Vastaanotossa tunnetaan useimmat tarpeet ja osataan heti auttaa. Jos ette saa apua vastaanotosta, ottakaa yhteys hotellivoucherissa olevaan hotelliedustajamme päivystysnumeroon tai sähköpostilla asiakaspalvelu@matkaporssi.fi, niin autamme mielellämme.
TÄRKEÄÄ: Jos koette, että lomanne aikana jokin asia ei vastaa odotuksianne, ilmoitattehan asiasta heti meille sähköpostitse tai toimistoaikanamme puhelimitse. Valmismatkaehtojen mukaan matkustajan tulee olla yhteydessä matkanjärjestäjään ja annettava mahdollisuus korjata mahdolliset epäkohdat ja virheet heti matkan aikana. Näin lomannekin sujuu mukavammin.
RETKET
Matkapörssi ei järjestä retkiä kohteessa. Hotellin vastaanotosta kannattaa kysyä paikallista retkitarjontaa ja heidän suosituksiaan paikallisista retkien järjestäjistä. Mikäli retkiin sisältyy vaaraelementtejä (esim. koskimelontaa, benji-hyppyjä, laskuvarjoliitoa, avomerikalastusta tai vesiskooteri ajelua kiipeilyä, lähikosketus villieläinten kanssa tms) tarkistattehan matkavakuutuksenne kattavuuden.
VIIME HETKEN PERUUTUKSET
Ennen matkan alkua tapahtuvasta viime hetken peruutuksesta tulee ilmoittaa Matkapörssin aukioloaikojen ulkopuolella sähköpostitse asiakaspalvelu@matkaporssi.fi. Mikäli matkan peruutuksen syynä on ylivoimainen este, tarkistakaa matkavakuutuksenne mahdollisten korvauskäytäntöjen osalta.
LÄÄKÄRIPALVELUT
Matkavakuutusyhtiöltänne saatte tiedot vakuutusyhtiön käytännöstä sairastumisten ja tapaturmien osalta.
HOTELLIKANSIO
Matkapörssillä ei ole hotelleissa hotellikansioita. Pyrimme tässä viestissä ja nettisivuillamme antamaan mahdollisimman paljon informaatiota. Tarvittaessa voitte kysyä lisää tietoa hotellistanne ja kohteestanne asiakaspalvelustamme.
JUOMAVESI KOHTEESSA
Vaikka monissa kohteissa varsinkin paikalliset voivat käyttää vesijohtovettä juomavetenä, suosittelemme yleensä pullotetun juomaveden käyttöä. Hotellista voi kysyä heidän suositustaan kohteen juomaveden laadusta.
ATERIAT HOTELLISSA
Aamiainen: Sisältää aamiaisen, joka voi olla buffetaamiainen (yleisin) tai valmis aamiaisateria. Joissakin hotelleissa aamiainen on nimeltään aamukahvi tai mannermainen (continental) aamiainen. Silloin aamiainen on vaatimaton ja sisältää esimerkiksi kahvia/teetä, paahtoleipää/voisarvia, ehkä marmeladia ja/tai leikkeitä, juustoja. Käytäntö vaihtelee hotelleittain.
Puolihoito: Sisältää aamiaisen ja joko lounaan tai päivällisen ilman juomia hotellista riippuen. Ruokajuomat maksetaan erikseen joko aterioidessa tai huonelaskulle hotellin ravintolan käytännöstä riippuen.
Täysihoito: Sisältää aamiaisen lisäksi lounaan ja päivällisen. Yleensä lounas ja päivällinen ilman juomia. Ruokajuomat maksetaan erikseen joko aterioidessa tai huonelaskulle hotellin ravintolan käytännöstä riippuen.
All Inclusive: Sisältää hotellin All Inclusive -ateriaohjelman mukaiset ateriat sekä juomat. Juomiin kuuluu yleensä ruokajuomat kuten vesi, virvoitusjuomat, olut, viini ja vahvemmat alkoholipitoiset juomat, kaikki yleensä paikallista merkkiä. Juomia tarjoillaan hotellin ilmoittamana aikana, usein myöhäiseen iltaan (noin klo 22.00-24.00 asti). Aikataulut saattavat vaihdella hotelleittain. Joissakin hotelleissa myös aktiviteetit sisältyvät ohjelmaan ja näistä saatte tietoa hotellin vastaanotosta. Käyttämättömiä aterioita tai juomia ei korvata jälkikäteen.
KARTTA
Matkapuhelimiin on saatavilla useita ilmaisia karttasovelluksia. Joihinkin, kuten Google Mapsiin voi ladata jo kotimaassa matkakohteen kartan, niin ettei sen käyttöön tarvitse enää kohteessa nettiyhteyttä.
AIKAERO
Lentoaikataulut on aina ilmoitettu paikallisen ajan mukaan. Eli lennon lähtöaika lähtöpaikan mukaan ja saapumisaika saapumispaikan mukaan. Lentokenttäkuljetusten noutoajat ovat aina paikallista aikaa.
AUTONVUOKRAUS
Autonvuokraus on hyvä tapa laajentaa loma-aluetta, tutustua lähiympäristöön omatoimisesti.
Auton voi vuokrata ennakkoon netistä tai vasta kohteessa paikallisilta toimijoilta. Kannattaa käyttää harkintaa autovuokraamon valinnassa ja olla tarkkana vuokrahinnan, erityisesti vakuutusten ja mahdollisten ajorajoitusten (alueet, maastotyypit) osalta. Luottokortti vaaditaan useimmissa maissa autonvuokraukseen.
TÄRKEÄÄ TIETOA KOTIMATKASTA
Lähtöselvitys paluulennoille tehdään joko perinteisesti lähtöselvitystiskillä tai itsepalveluautomaatilla lentokentästä riippuen. Kiireisimpinä aikoina ja suurimmilla lentokentillä kannattaa varata ylimääräistä aikaa reilusti.
Mikäli mielessänne on vielä joitakin kysymyksiä matkaanne liittyen, autamme mielellämme!
Mukavaa matkaa!